Telefon: +36 1 8729 100
E-mail: hivatal@zuglo.hu

Nehéz év előtt áll Budapest

Az állami forrásmegvonás a fejlesztések lassulásán túl az adókból és szolgáltatási díjakból finanszírozott alapvető fővárosi szolgáltatásokra is negatív hatással lehet.

Az egyik legtöbbet igénybe vett szolgáltatást a Fővárosi Vízművek (FVM) és a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) nyújtja. Az FVM 5300 kilométernyi csőrendszerén keresztül 900 ezer budapesti háztartásba juttatja el a tiszta víz. A vezetékhálózat karbantartása évente 3,2 milliárd forintba kerül. Emellett a cégnek a csövek után még közműadót is kell fizetni, ami 2021-től 3 milliárd forintra emelkedik, ez a korábbi 4,5-szerese. Az adóemelés könnyen a karbantartás rovására mehet, ami zavarokat okozhat a főváros vízellátásában.

Jelentős anyagi ráfordítást igényel Budapest évi négy és fél Velencei-tónyi szenny- és csapadékvízének elvezetése és a 180 milliárd liter szennyvíz megtisztítása. Ezt a szolgáltatást az FCSM végzi, ami évi 30 milliárd forintjába kerül a fővárosnak.

Budapesten a jól ismert Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) gondoskodik a szemét elszállításáról, valamint a közel 27 millió négyzetméter fővárosi felület, köztük a hidak, alul- és felüljárók tisztán tartásról és az utcai hulladékgyűjtők ürítéséről. A cég járművei 936 ezer háztartásból és 20 ezer gazdálkodó szervezetnél gyűjtik a hulladékot. Erre a nélkülözhetetlen szolgáltatásra tavaly óta 5,1 milliárddal kevesebb jut, mert a hulladékszállítási díj beszedésére létrehozott állami kukaholding minden befizetett 5 forintból csak 4 forintot ad vissza az érdemi munkát végző FKF-nek. A szolgáltatás színvonalának megtartását az is tovább nehezíti, hogy idén a kormányzati elvonások miatt 1,9 milliárd forinttal kevesebb jut erre a területre.

Az FKF 956 ezer helyszínről gyűjti a hulladékot: erre a szolgáltatásra tavaly óta 5,1 milliárd forinttal kevesebb jut

A főváros egyik legfontosabb szolgáltatása a közösségi közlekedés. A juttatást a nehéz helyzetben lévő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) biztosítja, amelynél tavaly 25 milliárd forint jegyárbevétel-kiesés keletkezett. Ezt az állam nem kompenzálta. A BKK járművei naponta 4,2 millió utast szállítanak. A jegydíj elmaradásán túl 2021-ben a közlekedési eszközök karbantartása 29 milliárd forintjába kerül a fővárosnak.

A Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.-t is sújtják az elvonások, a társaság idén 480 millió forinttal kevesebbet fordíthat fejlesztésre.

A kormányzati megszorítás miatt a Budapest Közút Zrt.-nél is lehetnek problémák. A cég végzi az 1100 kilométernyi fővárosi út karbantartását és ugyanennyi közlekedési lámpa üzemeltetését. Ráhárul továbbá az útburkolati jelek felfestése, a közlekedési táblák gondozása, a budapesti hidak, felüljárók és taxiállomások üzemeltetése. Itt minden fillér megvonása a balesetveszély fokozódásához és a közlekedési feltételek romlásához vezethet.

A Főkert évente 6 millió négyzetméter zöldterületet, 1,2 millió négyzetméter erdőt és 9 millió négyzetméter természetvédelmi területet gondoz. A megszorítások ezek állapotára is hatással lehetnek, ami befolyásolhatja a város arculatát és a lakosság közérzetét. Már az is biztos, hogy az idén 1000 fával és 200 ezer virággal kevesebb kerül a közterületekre, és félő, hogy az évi 35 ezer tonna zöldhulladék elszállítása is veszélybe kerül. A kormányzati elvonások bizonytalanná tették Budapest 1200 kilométer hosszú főútvonalának és 2100 kilométer mellékútvonalának tisztán tartását, és 240 ezer budapesti lakás távfűtését is kockáztatják.

 

Megosztás

Hozzászólások lezárva.

Tartalom | Menü | Akadálymentes gomb