Mi lesz Veled Budapest? címmel rendezett beszélgetést Horváth Csaba, Niedermüller Péter és Pikó András polgármesterekkel a XXI. Század Társaság és a Szakértői Elegy a Társadalomért Alapítvány. Az eseményen a három polgármester kerületük helyzetével, illetve céljaikkal és törekvéseikkel ismertette meg hallgatóságát, de a városvezetők azt is elmondták, hogy miből tudják megvalósítani elképzeléseiket és hogyan ítélik meg a rakpart autóforgalom előli lezárását.
Niedermüller Péter, a VII. kerület polgármestere azt mondta: a kulturális alapú közösségfejlesztésre, a szociális igazságosság megteremtésére és a kerület zöldítésére helyezték a hangsúlyt. Erzsébetváros polgármestere megjegyezte, a zöldítés alatt nem csupán faültetést és zöldterült növelést kell érteni, hanem az energiatakarékosabb megoldások bevezetését és a káros anyag kibocsátás csökkentését segítő közlekedéspolitikát is, amely kevesebb autót és élhetőbb belvárost eredményez.
Niedermüller Péter hangsúlyozta: támogat minden olyan kezdeményezést, ami az autóforgalom csökkentését segíti, ennek érdekében szükség estén a konfliktusokat is fel kell vállalni.
Horváth Csaba, a XIV. kerület polgármestere arról beszélt, hogy Zugló a belvárosi kerületeknél nehezebb helyzetben van, mert hiányzanak az ott megtalálható kulturális intézmények és közösségi terek. A jelenlegi állapoton sokat javítana a Bosnyák téri Városközpont és főtér megépítése, amely lehetőséget adna egyebek mellett a kulturális produkciók befogadására. Ezt a kerületnek saját forrásból kell megvalósítani, azonban a kormány a koronavírus-járvány címén 4 milliárd forinttal rövidítette meg a városrészt és miután az áprilisi országgyűlési választások nem hoztak kormányváltást, az elvonások tovább folytatódnak. A jelenlegi helyzetben minden beruházást meg kell fontolni a hatalmas építőipari árak és magas hitelkamatok miatt.
Zugló vezetője szerint a főváros számára a legnagyobb kihívást a közlekedési problémák jelentik. Híve a rakpart autómentesítésének, azonban ehhez jelenleg nincsenek meg a technikai feltételek, ezért mindenki számára elfogadható kompromisszumot kell találni. Ilyen lehet a rakparthasználat megosztása, hétvégén a gyalogosok, hétközben pedig az autósok vehetnék birtokba a területet.
Pikó András, a VIII. kerület polgármestere arról tájékoztatta az eseményen megjelenteket, hogy felújítják a kerület játszótereit, amelyeket többlet tartalommal töltenek meg. Józsefváros komoly lehetőséget kínál az ingatlanfejlesztőknek, ugyanis leromlott állapota miatt 40 önkormányzati bérházat kell lebontani. Az ilyen formán értékesített ingatlanokból befolyt pénzt a megmaradó bérlakásaik modernizációjára fordítják. Céljuk továbbá a lokális identitás erősítése és az is, hogy a kerület útjain minél kevesebb káros anyagot kibocsátó autó közlekedjen. Ezen túlmenően sokat tesznek a városrész zöldítéséért, hogy a józsefvárosiak jobb levegőhöz juthassanak.
Az eseményen megjelentek kérdéseire válaszolva Niedermüller Péter arra hívta fel a figyelmet, hogy a hasonló adottságú szomszédos belvárosi kerületeknek közös fejlesztési koncepciót kell kidolgozniuk már csak azért is, mert a főváros előrelépésének záloga a kerületeken fejlődése.
Pikó András szerint azért nem látszik, hogy a főváros a csőd közelében van, mert a kerületek még működnek és lakosság érdekében több területen is átvették a feladatokat.
Horváth Csaba azt mondta: sikereket csak közösen lehet elérni, amelyhez nélkülözhetetlen a jó és őszinte kommunikáció, hogy ne alakuljon ki a belvárosi kerékpárutak felfestését követő helyzet. Zugló polgármestere a továbbiakban arra hívta fel figyelmet, hogy a kerületeknek azért kisebbek a kiadásai, mert a főváros üzemelteti a közszolgáltatásokat.