A Magyar motorkerékpár-gyártás története címmel nyílt kiállítás a Mogyoródi úti sporttelep nagytermében szeptember 13-án.
A kiállítás nyitónapján Maróti József restaurátor, szakmérnök, gyűjtő tartott előadást, aki elmondta, Magyarországon már az első világháborút megelőzően sokan foglalkoztak külföldi motorokkal szerelt kétkerekű járművek építésével. Megjegyezte, a hazai motorkerékpár-gyártás 1900-ban kezdődött, ekkor a posta tenderére a Ganz-gyár versenytársaival ellentétben nem külföldi alkatrészekből összeszerelt járművel pályázott, hanem a Csonka János által konstruált motoros levélhordó triciklivel.
A szakmérnök arról is beszélt, hogy a legsikeresebb hazai motorkerékpár gyár Csepelen működött. Itt több mint 650 ezer járművet állítottak elő kezdetben Csepel, majd 1954-től Pannónia márkanév alatt. Hozzátette, a második legeredményesebb gyártó Zuglóban az Angol utcában volt. A Danuvia Szerszámgépgyár 1954-től 1966-ig készített motorkerékpárokat előbb D-Csepel 125, később Danuvia 125 márkanéven. Ezen túlmenően a zuglói gyár sportmotorokat is konstruált.
Fotó: Papp Dezső
Maróti József azt is elmondta, hogy a XIV. kerületben volt még egy másik motorkerékpár gyár. Ennek Schwitzer Henrik volt a tulajdonosa. Az üzem, amelyben HBS Motorett elnevezésű járműveket állították elő a Thököly út 49. szám alatt működött.
Az Alsórákosi Civil Egyesület szervezésében megrendezett kiállítás szeptember 13–29. között tekinthető meg a Mogyoródi út 130. alatti sporttelep nagytermében.