A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság felhívja a figyelmet arra, hogy az ütközés során a gépkocsi csak nagyon ritkán gyullad ki. Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy valamilyen műszaki hiba miatt kezd el a jármű füstölni, égni. Ilyenkor az azonnali és a nyugodt cselekvés a legfontosabb teendő.
A gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat (annak ellenére, hogy a tervezők sok gondot fordítanak erre), műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadékot (benzin, olaj). Így ha egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet. Rendkívül nagy veszélyt szokott jelenteni a mérgező füst, mivel az autók sok olyan szintetikus anyagot tartalmaznak, amelyek égésekor káros és mérgező gázok szabadulhatnak fel.
Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a sebességváltó-, szervokormány, amik mind motortüzet okozhatnak. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása.
Teendők az elektromos meghibásodásokból eredő tűzesetben:
Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás
Teendők a motortérben keletkező tűz esetén:
A motortérben az üzemanyag-ellátó rendszer hibájából keletkező tűz esetén hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst a jellemző. A teendők szintén hasonló módon kezdődnek: azonnali megállás, motor leállítása, gyújtás levétele.
Felnyitjuk a motorháztetőt?
A keletkező tűz oxigén ellátása – lecsukott motorháztető esetén – a tető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal a lánggal égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, ahogy felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzre, és a lángok felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük.
Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében?
- Rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsit szervizben, szakemberek segítségével.
- Ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen eltört, hibás alkatrész, vagy furcsán lógó elektromos vezeték.
- Figyeljük, hogy nem szivárog-e bármilyen folyadék a motortérben. Ennek nyomai lehetnek a parkoló jármű alatt, vagy akár a motortérben szétfröcskölődve.
- Ha olajat töltünk a járműbe, mindig használjunk tölcsért, hogy a folyadék ne folyhasson a motortérben össze-vissza.
- Ellenőrizzük, hogy tankolás után a tanksapkát megfelelően rögzítettük-e.
- Vezetés közben figyeljük a gépkocsink hangjának változását, vagy a kipufogócsövön távozó füstöt.
- A motortér felől felszálló füst egyébként nem mindig tüzet jelez, ugyanis az lehet a hűtőből származó gőz, egy elszakadt ékszíj, egy beszorult fékpofa, esetleg a túlmelegedett motor is. Ha azonban gyanús füstöt észlelünk, azonnal cselekedjünk, mivel a jármű zárt ablakai, és ajtaja halálos csapdát jelentenek, és a hő is gyorsan emelkedhet.
A gépjárműben elhelyezett tűzoltó készülék alapszabályai:
Személygépkocsiban kisebb készüléket rendszeresíthetünk, méretük miatt. A megfelelő rögzítés kulcsfontosságú kérdés. Egyrészt ellen kell állnia egy erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőnek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezető ülésből lehajolva, egy kézzel oldható kötés után meg tudjuk kezdeni az oltást. Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Másodlagos megoldás lehet a csomagtartóba való beépítés, de ott vegyük figyelembe, hogy a csomagok elmozdítása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak.
(Forrás: Katasztrófavédelem)